În această perioadă din an, adolescenții de 14/15 ani și 17/18 ani stau în fața unor evaluări importante – admiterea la liceu, bacalureat, admiterea la facultate. Dacă pe parcursul anilor de școală, în fața unor note mai mici, părinții reacționau cu (mai multă) îngăduință – Nu nota e importantă, important este ce știi, ce înțelegi, cu ce rămâi. Liniștește-te, este doar o notă! Nota îți arată unde ai lacune în acoperirea materiei! , acum toate aceste mesaje sunt date uitării. Nimeni nu mai crede în ele. Nici părinții, nici profesorii, nici copiii. Nota este tot ce contează! Nota devine brusc, garanția reușitei socioprofesionale. O notă mare permite accesul la un liceu renumit, care promite nu doar învățătură de calitate, ci și o siguranță fizică și emotională mai mare în rândul copiilor. Tensiunea crește. Se urlă în difuzoare (urechi): Acum ori niciodată!

Ceea ce complică mobilizarea în inițierea și menținerea unui ritm susținut de studiu ține de mai multe aspecte: particularitățile adolescenței ca vârstă (nevoia de a fi împreună mai mult timp cu cei de aceeași vârstă în online și offline, încercarea unor comportamente de risc), relația cu părinții (presiunea din partea adulților care vine atât ca instrument motivator, cât și ca indicator al neputinței lor), propria motivație a adolescentului.

Richard Ryan și Edward Deci – cei mai prestigioși specialiști în domeniul motivației, vorbesc despre motivație ca având la bază 3 nevoi psihologice înnăscute, pe care eu le țin minte folosind în acronimul ARC. A – autonomie, R – relaționare, C – competență,

Concluzia este că pentru a fi motivați e nevoie de:

  1. a iniția acțiuni versus a se impune, a fi controlat
  2. relații sigure, calde și stabile cu ceilalți (colegi, părinți, profesori)
  3. a avea convingerea că sunt capabili, reușite, progrese

Ori de câte ori, îi vorbești în ideea de a îl motiva evită tehnica motivării prin eșec (Dacă nu înveți, se va alege praful de tine/ vei pica la examen/ toată lumea va râde de tine etc.) și ai grijă ca obligatoriu să introduci mesaje specifice autonomiei (A)/ relaționării (R)/ competenței (C).

(A) Poți să alegi. E alegerea ta! Gândește-te la ce variante ai! Acum e momentul! …dacă vrei și tu!

(R) Ești important pentru mine. Suntem împreună! Îmi place de tine! Te iubesc! Îmi pasă de tine!
Știu că nu îți e deloc ușor. Nu vreau să îți dau sfaturi, pentru că cel mai probabil nu vei ține cont de ele. Vreau doar să îți spun că indiferent, dar indiferent de rezultat, te voi iubi. Toată această povară a examenului nu stă doar pe umerii tăi, ci și pe ai mei. Nu ești singur! Te iubesc, iar asta înseamnă că vreau să îți fie bine, să te ajut să treci cu bine prin/ peste examene. Putem face împreună un plan, pe care să îl urmăm, (…dacă vrei și tu). Pas cu pas!

(C) . Când te vei uita în urmă să îți poți spune: m-am străduit și am reușit. Viața e plină de provocări, nu zice nimeni că e ușor. Uită-te în urmă prin câte provocări ai trecut și cât de bine le-ai făcut față/ le-ai depășit (ex. teze, divorț, neînțelegeri, boli) Din ce în ce mai bine. Poți să o faci.

Dacă ești părinte de adolescent care se pregătește pentru unul dintre cele 3 examene, iată care sunt în viziunea mea cârjele esențiale de sprijin pe care i le poți oferi:

  1. apreciază efortul depus și a progresul în acoperirea materiei de studiu;
  2. încurajează-l constant cu sinceritate și multă emoție, nu oficial și formal: apropie-te fizic de el, îmbrățișează-l când îți permite și rămâi câteva clipe cu el prins/ă în îmbrățișare;
  3. focus pe aspectele pozitive: motivația se contruiește pe resurse, puncte forte, competențe, nu pe slăbiciuni și critici;
  4. evită criticarea dezordinii din cameră, felului în care se îmbracă sau arată – în acest moment, nu sunt atât de importante, pot aștepta;
  5. urmăriți împreună aspectele care au nevoie de îmbunătățire/ consolidare;
  6. stai mai mult cu timp cu/ pe lângă el, crescând frecvența momentelor în care să se simtă bine, relaxat, iubit, în siguranță (surprinde-l cu mâncarea lui preferată, cu un baton delicios de ciocolată, cu sucul preferat (oricare ar fi el) pe birou);
  7. ajută-l să se organizeze în a acoperi materia pe care o are de învățaț și ține aproape de el în tot acest proces (ghidaj);
  8. adu-i aminte permanent de iubirea ta și ajută-l să o simtă.