Oficial a mai rămas doar o lună până la Evaluarea Națională!

În această perioadă fiecare copil de clasa a VIII-a apasă pe pedala pregătirii pentru acest examen într-un  anumit ritm. Al lui, al profesorilor, al părinților. Sunt copii care au obosit să tot învețe, disponibilitatea de a  studia a intrat în declin, simt că nu mai pot încorpora informațiile așa cum reușeau în urmă cu câteva săptămâni. Sunt copii-rachetă, care acum sunt foarte motivați, organizați, concentrați și deschiși să învețe. Sunt copii care nu s-au obosit și nici nu se obosesc să învețe nici acum. Departe de a îmi fi propus să îi împart pe copii în categorii și să cuprind toate categoriile posibile, vreau de fapt, să transmit ideea că e o largă diversitate de moduri în care copiii se simt și se comportă în această etapă din viața lor vis-a-vis de acest examen.

În tandem desigur, cu diversitatea emoțională și atitudinală a copiilor există bineînțeles, și cea a părinților, indiferent că ne referim de cea conștientă și/ sau inconștientă. Strâns legat de modul părinților de a fi și de a investi acest examen, de relația dintre părinți și copii, pentru unii copii e de ajutor ca părinții să stea mai aproape sau dimpotrivă, mai departe de ei.  Da!, și părinților (celor mai mulți dintre ei) le e greu în această perioadă, unii dintre ei sunt de-a dreptul copleșiți.

Dacă ești părinte de copil care urmează să susțină examenul Evaluării Naționale, iată câteva aspecte care (v-)/(ți-)ar putea fi de ajutor:

  • Subiectul examenului poate retrezi în tine amintiri explicite sau implicite, care până la acest moment stăteau adormite în adâncurile ființei tale. Aparent inexplicabil, te poți găsi în stări mai accentuate de agitație, teamă, neliniște și frustrare ca de obicei. Vorbește cu partenerul/ partenera/ prietenii/ colegii despre cum a fost pentru tine când te-ai aflat în fața marilor examene. Atenție! Uită-te la adolescenta/ul de altădată cu ochii adultului de azi, care are mai multă experiență de viață, capacitate de înțelegere cognitivă și emoțională.

  • Copilul nu ar trebui să fie cineva valorizaNt pentru tine, un trofeu cu care să defilezi prin fața celorlalți, cineva care să te mulțumească, să te gratifice, să îți satisfacă orgoliul, să îți împlinească dorințele, visurile, ambițiile. Din acest tip de organizare internă nu vei putea genera presiunea optimă și necesară pentru copil, ci una extrem de distructivă din punct de vedere psihosocial.

  • Oricare ar fi inconvenientele (ex. amânarea vacanței, reducerea distracției/ plecărilor, tolerarea stărilor emoționale ale copilului, costurile cu meditațiile etc) pe care ți le aduce în mod direct acest examen în fața căruia se află copilul tău, nu i le imputa lui. Nu doar că nu ar putea face nimic pentru a te ajuta (nici că ar trebui carecumva să o facă), dar va trăi și un puternic sentiment de vină care îl va urmări vreme îndelungată. E mult mai eficient să povestești despre eforturile pe care le faci cu alți adulți!

  • Vorbește cu el, apropie-te de mintea și inima lui, folosește-ți imaginația pentru a te pune cât mai des și îndeaproape în locul lui, văzând perioada aceasta și prin ochii lui. Așa s-ar putea să îți fie mai ușor să îi oferi încurajările, aprecierile, susținerea și sentimentul de a se simți protejat de care are acum atâta nevoie. Cei mai mulți copii au în această perioadă, un regres emoțional și atitudinal, încep să se comporte așa cum o făceau când erau mai mici și e cât se poate de înțeles. În acest context, caută, cer ori așteaptă mai multă afecțiune, atingeri, mângâieri. Oferă-i-le chiar dacă e mai înalt(ă) decât tine.

  • Gândește-te la tine/ la voi ca părinți ca făcând parte din echipa lui tehnică. În acest sens sunt câteva lucurile pe care le poți face în această perioadă pentru el. Oferă-i alimentația de care are nevoie, pune-i la dispoziție fructele și legumele necesare. Surprinde-l, dacă îi place, cu câte un smoothie preparat din fructele lui preferate, pe care sa i-l duci în cameră. Sfătuiește-te cu medicul pediatru și află care sunt suplimentele/ vitaminele ce îl pot ajuta să facă față mai ușor efortului intelectual. Ai grijă să bea suficientă apă, fii cu ochii în patru la consumul de băuturi bazate pe cofeină/ energizante. Aerisește-i camera, schimbă-i mai des așternuturile, ajută-l să aibă orele necesare de somn astfel încât să se odihnească bine. Dacă are, așa cum e și firesc, să aibă propriile responsabilități casnice, e în regulă să preiei tu, o perioadă, o parte din ele.  Sau măcar, fii mai îngăduitor cu dezordinea din cameră, cu farfuriile lăsate nespălate, cu paharele adunate și lăsate pe lângă pat sau pe noptieră.  Unii copii dimpotrivă, simt că se relaxează, făcând ordine în casă. E bine de văzut așadar, ce înseamnă pentru fiecare dintre ei să facă/ să păstreze curățenia. Ideea e de a îi da câte o mână de ajutor, dându-i timpul necesar studiului și aici, de fapt, e cheia de avut în vedere ca pe lângă timpul pentru studiu să aibă timpul pentru relaxare, odihnă, sport, ieșiri cu prietenii lui.

  • Dacă e de acord și îl ajută, fii colegul/a lui de studiu. Ascultă-l când reproduce poeziile memorate, trăsăturile genurilor literare, formulele matematice, creând un climat în care să se simtă cu adevărat susținut.

Cât îi privește pe copii, legat de ce se adună emoțional în ei, la ce proiectează sau cum văd ei acest examen, la cum să îl ‚’’atace’’, ce să facă cu valurile de emoții de dinaintea și din timpul lui, de nevoia de a vorbi și a afla cum e și pentru alți copii această perioadă, am pregătit Programul de pregătire psihologică pentru Evaluarea Națională ‘’Crede în tine ‘’ – o serie de 3 întâlniri terapeutice destinate susținerii și fortificării emoționale și mentale pentru această experiență.

Detalii organizatorice:

Cand? 1, 8, 15 Iunie – orele 11.30 – 13.30

Echipă psihoterapeuți: Dr. Psih/ Lector Univ. Camelia Chețu/ Psih. & Consilier Școlar Teodora Ghinea/ Psih. & Consilier Școlar Ruxandra Ivașcu

Unde? Bucuresti, Sediu Motherhood Center – Al. Solca nr. 8

Desfășurare în grup: 8 copii (Mai sunt 4 locuri disponibile!)

Pret: 350 lei (toate cele 3 parti).

Info si inscrieri: chetu.camelia@gmail.com