De câte ori nu ai auzit de la ații sau nu ai dat peste imperativul: Trebuie să fii bine cu tine însuți/ însăți! Fără să te  cunoști si să te iubești pe tine însăți, nu poți dărui iubire sănătoasă și curată copiilor tăi/ iubitului/ soției tale.

Te-ai întânit cu aceste cuvinte până acum, da?

Dar ce înseamnă concret? Cum faci să ajungi aici? Care sunt adevărații pași ai acestui proces?

Pentru asta, te poți hrăni dimineața, la prânz și seara cu mantre pozitive pe care ți le pui în farfuria minții. Te poți îmbrăca în cele mai drăguțe haine. Poți alege farduri în culori vii. Sau intervenții chirurgicale de reparare și înfrumusețare rapidă. Te poți înconjura de  oameni care se uită la tine ca la un zeu/ zeiță. Le poți pe face pe toate și totuși, vei ști și vei simți că în realitate nu ești nici mai bine cu tine, nici cu ceilalți.

Pentru că puse peste o construcție personală instabilă, care stă câș, se confirmă și mai puternic că acolo în interior se află cineva care simte și gândește că nu este suficient de bun, de valoros, de iubibil. Sigur, poate că ce ai vrea e doar să uiți de el și nu îți mai bați atâta capul cu el. Dar, va fi o spoială nefericită, care la prima intemperie existențială  va pica  rapid, cam cât ți-ar lua să pocnești din degete.

Sau…

ce ai mai putea face însă, este să te angajezi curios și determinat să nu dai înapoi din procesul autocunoașterii, care este când uimitor – când dureros, când înălțător – când înfricoșător, dar atât de eliberator de potențial energetic și creativ.

Concret, așadar. Imaginează-ți o clasă de elevi, în care elevii au vârste diferite. Poți să vezi asta chiar acum în mintea ta, pentru câteva clipe?!

Păstrează această imagine în minte pentru că o vom accesa în continuare mai îndeaproape. Bun…, fiecare dintre elevi are un nume și o vârstă, anumite caracteristici, un profil al lui și implicit, se pricepe foarte bine să facă ceva anume. Poți să vezi asta cu ochii minții pentru alte 2-3 clipe?

Acum, șoc și groază! Tu ești clasa, iar ca și clasă ești compus(ă) din acești elevi, atât diferiți unul de celălalt, care se numesc stări ale eului (ego states). Femeia de fier. Femme fatale. Comediantul. Muc cel mic. Paznicul – sunt doar câteva exemple de stări posibile ale eului/ elevi prezenți în clasă.

ego states

A fi bine cu tine însăți înseamnă a îți cunoaște foarte bine elevii din clasă, a înțelege ce rol îndeplinește fiecare în și pentru clasă, a îi ajuta să se împrietenească, să se cunoască, să comunice între ei, să negocieze amiabil și să coopereze respectând următoarele reguli ale clasei:

  • Niciun elev nu poate fi eliminat din clasă, indiferent de cine și cum este el. O dată formată, nicio stare a eului nu poate fi ștearsă,indiferent cât de problematică ar fi ea. Poate fi însă, atenție! transformată!
  • Elevii din clasă (Ego states) au apărut din necesitate, dintr-un motiv real și esențial, pentru că ceilalți nu puteau face față evenimentelor de viață. Astfel, acești elevi alias ego states sunt căi neuronale care s-au trasat în creierul nostru în urma unor experiențe intense și repetate, pozitive și negative. De aceea, multe dintre stările eului sunt pozitive și folositoare, ne permit să simțim iubire, să ne bucurăm de sport, de muzică, de mâncare. Altele, sunt complicate și totuși, folositoare. (Despre astea o să scriu într-un alt articol.)
  • Elevii vorbesc doar pe rând. Pur și simplu, nu pot vorbi doi elevi în același timp. Pot vorbi foarte repede, unul după altul, da! Vezi situațiile de nehotărâre, ambivalență acută – când într-un fel, când în alt fel.
  • Unii elevi stau în primele bănci, vorbesc mai mult, sunt mai activi. Aceștia sunt de fapt, stările eului nostru care sunt pe modul executiv în mod frecvent în viața de zi cu zi. Alții stau pitiți, ies mai rar și fac ditamai tărăboiul în interiorul și exteriorul nostru.

 

Și eu și tu, și soțul/ soția ta, și mama și tatăl meu/ tău au / au avut o clasă de elevi.Ori de câte ori vorbim, acționăm, gândim și simțim o facem din interiorul unei părți, a unui elev.Nu, nu ești deloc smintit că ai o astfel de clasă de ego states în interior. Nici tu, nici eu. Ele sunt părți normale ale psihicului sănătos. Clasele noastre sunt însă total diferite. Nu există două clase la fel.

Sminteala apare când elevii aceștia nu știu deloc unii de ceilalți, cand nu își amintesc unii de ceilalți sau când în loc de clasă, există o școală cu mai multe clase. Acesta este tabloul tulburării disociative de identitate sau a personalităților multiple.

Așadar, primul e pas e să știi catalogul clasei tale, iar acest lucru e accesibil prin (auto)reflectie, dar si inductie hipnotica, pentru ca unele ego states sunt constiente, altele – nu. De aceea, pentru maparea lor, e nevoie de interventie psihoterapeutica.

Despre următorii pași, care nu sunt deloc usor de facut, dar nici imposibil, o sa scriu în alte postari aici.

Aceasta (Ego States Therapy*) e modalitatea terapeutică în care m-am specializat cu Robin Shapiro în Londra și cu care lucrez cu clienții mei de ceva vreme, fiind deosebit de utilă pentru ei și pentru mine.

 

*Cei mai importanți teoreticieni  Ego States Therapy: John & Helen Watkins, Gordon Emmerson, Robin Shapiro.